God natt

Har du svårt att somna, eller känner du dig inte utvilad när du vaknar på morgonen? Sömn har en avgörande betydelse för vår prestationsförmåga och på längre sikt även vår hälsa. Därför är det viktigt att försöka åtgärda sömnproblem. Som tur är finns det några enkla och effektiva metoder som kan hjälpa dig och din familj att sova bättre om natten. Det här är våra tio bästa råd för en rofylld sömn..

breaker
3.1.4_img1_mobile

1. Bra sovmiljö

Det finns några grundläggande faktorer som man alltid ska tänka på. Sovrummet ska helst vara tyst, mörkt och relativt svalt. Gärna mellan 13–18 grader. Ett fönster på glänt som ger frisk luft är riktigt bra om det inte innebär störande ljud. En gardin som ser till att rummet blir ordentligt mörkt är också viktigt.

 

2. Avkoppling i fokus

Sovrummet ska vara en plats för avkoppling, sömn och samvaro. Lämna därför helst teveapparater, datorer och mobiltelefoner utanför sovrummet när du ska sova. För många stimulerande intryck och ljuset från skärmar tycks enligt vissa studier göra det svårare att somna.

 

3. Rätt säng

Det är viktigt att sängen du sover i är anpassad efter din kropp – vikt, längd och kroppsform. Då undgår du onödigt tryck och slitage på kroppen. Optimal tryckavlastning är helt centralt eftersom du då ligger stilla över längre tid. Det betyder att du inte stör dig själv och din sömn genom att vakna till när du vänder dig. 

 

4. Sköna sängkläder

Underskatta inte skillnaden som sköna, svala lakan i bomull eller linne kan göra. Och se till att ha lagom varma täcken och bekväma kuddar i rätt höjd. Du ska skämma bort dig själv i sovrummet!

 

5. Rätt sovställning

 Hur du ligger när du sover spelar roll för hur ofta du vänder dig, och därmed för hur djup din sömn är. Undvik att sova på mage eller i framstupa sidoläge. Försök sova på sidan eller på rygg.

 

6. Fler kuddar

Ett knep kan vara att ha ett par extra kuddar i sängen som kan användas för en skönare sovställning. Sover du till exempel på sidan så kan en extra kudde i armhålan och en mellan knäna ge en lugnare sömn. Pröva dig fram. 

 

7. Regelbundna tider

Kroppen blir förvirrad om du går och lägger dig kl 22 den ena dagen och kl 03 den andra. Att ha någorlunda regelbundna tider för när, och hur länge, du sover är en viktig faktor för att undvika sömnbesvär.

 

8. Motion

Träning är bra för sömnen, men att träna strax innan läggdags ger ofta motsatt effekt. En avkopplande kvällspromenad kan däremot vara ett bra sätt att bli av med en del stress och få ro till att somna.

 

9. Koffein

Människor är olika känsliga för koffein, men koffeinet i kaffe och te verkar i kroppen under lång tid, så drick inte drycker med koffein för sent på dagen.

 

10. Alkohol

Många upplever att de somnar lättare om de druckit alkohol, men alltför mycket alkohol gör att man sover oroligt och får en störd djupsömn. 

Resan började redan 1939 när Hilding Andersson öppnade sin första möbelfabrik i Bjärnum, Skåne.

Vår historia

En bra säng är ett av de viktigaste valen i livet. Läs mer om hur du väljer rätt säng.

Bra tips och råd

Cookies på Hilding webbplats

För att ge dig en bättre upplevelse använder vi oss av cookies. En cookie är en textfil som sparas på din dator. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och hur du kan stänga av cookies på länken nedan. Genom att trycka på ”OK” godkänner du att cookien lagras i din webbläsare.

Läs gärna mer om cookies som används och vår privacy policy