Slipp det onda

Problem med smärta i rygg och nacke är tyvärr ett alltför vanligt problem. Smärtan påverkar oss negativt i vardagen och kan även störa nattsömnen. Ta därför gärna del av de här enkla men viktiga råden som hjälper till att hålla rygg och nacke smärtfria, och som även kan minska problemen för den som är drabbad.

breaker
3.1.4_img1_mobile

1. Motionera mera

Det kan låta tjatigt, men försök att få in någon form av motion i din vardag. Promenader, cykling, yoga eller simning är bra sätt att komma igång med träning. Träning rekommenderas också för dem som redan har problem med rygg och nacke. Vikten av motion kan helt enkelt inte överskattas.

 

2. Lätta dagliga övningar

Det finns ett antal enkla böj– och stretchövningar som alla kan göra. Variera dem och se till att göra dem varje dag. Ett sätt att komma ihåg är att ha ett alarm på telefonen som ringer vid samma tid varje dag. Lätta dagliga övningar är ett mycket bra sätt för att slippa och lindra smärta i rygg och nacke.

 

3. Rätt sovställning

 De flesta har en sovställning som de naturligt föredrar. Fast för att undvika problem med smärta i rygg och nacke ska man helst undvika att sova på mage eller i framstupa sidoläge. Försök i så fall ändra din sovställning så att du istället ligger på sidan eller helt på rygg när du sover.

 

4. Rätt säng

En säng ska varken vara för hård eller mjuk. Den säng som är rätt för dig är den som ger dig ett anpassat stöd i förhållande till din kroppstyp och sovställning. Den ska ha optimal tryckavlastning och hjälpa dig att hålla ryggrad och nackkotor raka och i linje. Personalen i sängbutiken kan hjälpa dig att se om den säng du överväger ger dig rätt stöd och avlastning.

 

5. Sitt ordentligt

Många har ett stillasittande jobb och då är det viktigt att se över sin arbetsmiljö. Datorskärmen ska vara placerad i ögonhöjd och tangentbordet i rätt position. Fast det viktigaste rådet till den som sitter mycket är faktiskt att stå upp. Ett skrivbord som är höj– och sänkbart är till stor hjälp. Stå upp i perioder om cirka 20 min, och försök helst att stå upp under ungefär halva arbetsdagen.

 

6. Undvik tekniknacke

Det är vanligt att man lutar huvudet åt sidan när man pratar i telefon, och att man böjer ryggen. Detsamma gäller när vi sitter med datorn i knäet. Tänk på hur du sitter när du använder telefon och dator.

 

7. Sök hjälp! 

Har du haft ont i rygg eller nacke i mer än två veckor så ska du söka professionell hjälp. Det finns mycket bra hjälp att få som kan lindra och ofta även bota dina problem.

Resan började redan 1939 när Hilding Andersson öppnade sin första möbelfabrik i Bjärnum, Skåne.

Vår historia

En bra säng är ett av de viktigaste valen i livet. Läs mer om hur du väljer rätt säng.

Bra tips och råd

Cookies på Hilding webbplats

För att ge dig en bättre upplevelse använder vi oss av cookies. En cookie är en textfil som sparas på din dator. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och hur du kan stänga av cookies på länken nedan. Genom att trycka på ”OK” godkänner du att cookien lagras i din webbläsare.

Läs gärna mer om cookies som används och vår privacy policy